Re: [opensuse-es] Re: Problema con particiones cifradas
  • From: "Carlos E. R." <robin.listas@xxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 7 Jan 2010 21:29:51 +0100 (CET)

El 2010-01-07 a las 19:44 -0000, Camaleón escribió:

El Thu, 07 Jan 2010 20:06:12 +0100, Carlos E. R. escribió:

No estoy seguro de que hablemos de lo mismo. Yo hablo del "ATA Security
Feature Set".

Yo hablo del TPM, la plataforma completa que obviamente incluye todos los
"feature sets" del ATA. Si el disco que compres implementa TPM versión
"la-que-sea", es que sigue esa especificación... estándar.

Mmmm.

No, no me has convencido todavía de que lo que hace hdparm -
--security-set-pass PWD sea ese estandar ISO, el manual del hdparm no
menciona ningún estandard.

¿Yoooo, convencerte de algo... a ti? Je, "cuando las ranas críen pelo y
monten a caballo" (nota de Camaleón: es un dicho español que significa
"eso no va a pasar nunca" :-P).

Ya te convencerás por ti mismo...

Cuando el linux lo soporte, ya tendrán pelo las ranas :-P

Ahora mismo, es como si no existiera. Y no sabemos si los discos duros de nuestros ordenadores soportan ese "estandard".

http://ieeexplore.ieee.org/Xplore/login.jsp?url=http%3A%2F%2Fieeexplore.ieee.org%2Fiel5%2F4287452%2F4287802%2F04287984.pdf%3Farnumber%3D4287984&authDecision=-203
A New Data Protecting Scheme Based on TPM

Summary:Trusted platform model (TPM) is special-purpose integrated
circuits built into a variety of platforms to enable strong user
authentication and machine attestation-essential to prevent inappropriate
access to confidential and sensitive information and to protect against
compromised networks. As a necessary component for multifarious
platforms, storage device keeps on a mass of data including confidential
and secretive information. How to ensure data not to be accessed by
unauthorized users effectively, and to guarantee information to be in
safe and secure state? Aiming at these problems, we put forward a novel
scheme for protecting data on personal computer platform. By combing
trusted computing platform, we propose a secure and reliable model for
user authentication and data encryption. The model uses storage protocol
to establish a password system to encrypt data, and uses TPM to
authenticate different users. We also implement this model by adding it
into trusted computing platform. The enhanced platform can not only
encrypt data per sector drastically, but also exclude those who can't be
authenticated. Some external software attacks and physical theft also cut
no ice.
***

Ojo, es una plataforma. Eso creo que requiere soporte correspondiente en la placa. Reconoce diversos usuarios... es no es el cifrado que llevan los discos duros que se compran en la tienda.

- -- Saludos
Carlos E. R.