Re: pdf dateien drehen
  • From: Sebastian <selist@xxxxxxxx>
  • Date: Sat, 19 Jan 2008 14:44:26 +0100
Am Samstag, 19. Januar 2008 schrieb Steffen Genkinger:
Das Tastaturgeklapper von Sebastian, am 19.01.2008 13:38 lautete:
Inzwischen klappt es ganz gut mit pdftk leider reicht mein Englich nicht
so richtig für die manpage. Aber immerhin 180° geht mit dem ganzen
Dokument bei 90° drehe ich nur die erste Seite. Irgendwo gebe ich nicht
die richtigen Parameter an.

Eine Übersetzung gibt es bei
http://www.lagotzki.de/pdftk/

Allerdings steht da nix von rotieren. Und meine Version von pdftk 1.12-5
kann das auch nicht. Welch verwendest du?
1.12 mit Gentoo da steht es auch in den manpages, Auf den Suse Rechner kann
ich gerade nicht zugreifen aber da habe ich es Probiert und es geht, es kann
sein das pdftk von packmann gekommen ist.

Gruß
Sebastian

Auszug aus Manpage

cat [<page ranges>]
Catenates pages from input PDFs to create a new
PDF. Page order in the new PDF is specified by
the order of the given page ranges. Page ranges
are described like this:

<input PDF handle>
[<begin page number>[<rotation>]

Where the handle identifies one of the input PDF
files, and the beginning and ending page numbers
are one-based references to pages in the PDF
file, and the qualifier can be even or odd.

If the handle is omitted from the page range,
then the pages are taken from the first input
PDF.

Rotation is either defined absolutely
N - North (0Ao)
E - East (90Ao)
S - South (180Ao)
W - West (270Ao)

or relative:
R - right (+90Ao)
L - left (-90Ao)
D - upsize down (+180Ao)

If no arguments are passed to cat, then pdftk
combines all input PDFs in the order they were
given to create the output.

NOTES:
* <end page number> may be less than <begin page
number>.
* The keyword end may be used to reference the
final page of a document instead of a page
number.
* Reference a single page by omitting the ending
page number.
* The handle may be used alone to represent the
entire PDF document, e.g., B1-end is the same
as B.

Page range examples:
A1-21
A1L-21