Mailinglist Archive: opensuse-da (11 mails)

< Previous Next >
Re: [opensuse-da] Hvilken Distrubtion
  • From: Martin Schlander <suse@xxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 11 Feb 2008 21:21:03 +0100
Mandag den 11. Februar 2008 19:54:27 skrev Per Jessen:
Martin Schlander wrote:
Sammenholder man distrowatch, diverse internetafstemninger,
distroernes egne sparsomme brugsstatistikker, osv. tegner der sig et
ret konsistent billede. Som også svarer ret godt til mine personlige
erfaringer.

Jeg taenkte naesten det var distrowatch der var tale om. :-) Jeg tror
ikke distrowatch er en saerlig god repraesentant for andet end det
engelsk-talende Linux-publikum. Jeg besoeger den fx. aldrig selv.

Distrowatch er naturligvis udpræget upålidelig, og distros som Red Flag og
Turbolinux som er store i Asien er helt fraværende i top 100.

Men bemærk at jeg sammenholder den med andre kilder - og PCLinuxOS som pt.
ligger nr.1 på Distrowatch ignorerer jeg, fordi intet tyder på at den
placering afspejler virkeligheden overhovedet. Det er nemt at snyde
Distrowatch.

Forskellige distros har deres også deres egne statistikker. openSUSE
offentliggør af og til nogle tal fra suseRegister. F.eks. blev det
offentliggjort at der var 780.000 registrerede installationer af 10.1 - på
den baggrund anslog man at der nok var omkring to millioner installationer i
alt.

Fedora har nogle statistikker her: http://fedoraproject.org/wiki/Statistics
Jeg tror det var Fedora 7 hvor de sagde at >2 millioner unikke IP-adresser
havde tilgået deres update-server.

Mark Shuttleworth, manden bag Ubuntu, sagde en gang at han "vidste at Ubuntu
havde mindst 8 millioner brugere", senere blev han citeret for at sige 6
millioner. Han nævnte ikke hvad de tal var baseret på. Selvom jeg er meget
kritisk overfor Shark Muddleworth og *buntu så tror jeg faktisk godt på at
Ubuntu har 1½-2x brugere af hvad Fedora og openSUSE har tilsammen. Det
Ubuntu-skidt er virkelig overalt.

Så er der diverse internetafstemninger såsom disse:
http://www.desktoplinux.com/cgi-bin/survey/survey.cgi?view=archive&id=0813200712407
http://www.desktoplinux.com/cgi-bin/survey/survey.cgi?view=archive&id=0821200617613

De er dog i sagens natur også noget "anglo-centriske".

Endelig er der så hvad man ser når man færdes til LUG-møder, konferencer,
events, webfora, mailinglister, IRC, kommentarer og nyhedsindsending på
slashdot, digg osv.

SUSEs irc-kanal har f.eks. gennemsnitligt omkring 250 deltagere, hvor Ubuntu i
reglen ligger omkring 800-1000. Jeg mener ikke der er nogen særlig grund til
at tro at Ubuntu skulle have en væsentligt højere andel af IRC-brugere
(selvom SUSEs brugerskare godt kan tænkes at være lidt mere moden, da det er
en ældre distro, med lidt mindre popsmart stil).

Klid har et af de største mirrors i Danmark, administratoren der siger også at
Ubuntu er klart mest populær, men at openSUSE også er ret eftertragtet.

Da Dell besluttede at præinstallere Linux på et par af deres modeller havde de
en afstemning som Ubuntu også vandt klart.

Ingen af kilderne er i sig selv synderligt troværdige, men de peger alle i den
samme generelle retning. Ubuntu har markant flest brugere - og de andre store
spillere openSUSE, Fedora, Debian og til dels Mandriva er et godt stykke
efter.

Du har nok ret i at jeg bør indsnævre mine konklusioner til den
engelsktalende/vestlige del af verden da Asien, Rusland og Sydamerika f.eks.
har deres egne lokale populære distributioner.

Kigger man på økonomien/markedsandele på erhvervsmarkedet i stedet for
brugerne, så ser det selvf. helt anderledes ud, med Red Hat klart i front og
Novell på en fjern andenplads - og Ubuntu som endnu ikke har nogen
nævneværdig indtjening endsige overskud.